akå

for me to know, and for you to find out....

juni 05, 2006

"Hej! Det är vi som ringer till kundtjänst."

Att jobba i kundtjänst är till en början ganska trevlig, mycket lärorikt samt att man får tala med många olika personligheter.
Jag har sedan september 05 jobbat i kundtjänsten för en relativt ny men växande mobiloperatör som endast använder sig av 3G-tekniken.
Varje dag talar jag med runt 100 olika personer om ditten och datten, enkla som svårare frågor samt allmänt dravel om väder och vind. Tex; "Jaha och hur är vädret där ni sitter då?"

Många personer är ganska lika varandra på sitt sätt och jag har därför gjort en sammanfattning på fem stycken personligheter som ofta ringer in till oss.

1) Föräldrar och de oskyldiga barnen.
Föräldrar som tycker att deras 12-åriga barn såklart ska få en snygg och bra telefon och tecknar upp ett abonnemang på 18 månader. Skriver under avtalet och tänker allt är frid och fröjd [läsa igenom avtalet innan? oftast inte]
Första räkningen kommer på sådär runt 1500 kr. Utan att ens kolla igenom den eller prata med ungen så slänger de sig på luren och ringer till oss för att påpeka att fakturan är fel.
"Jag ser på specifikationen att det är en hel del spel nedladdade och de kostar ju runt 40kr st + att en del betalsamtal är gjorda då och då"
"Nej nej, han/hon har inte laddat ner några spel. Vi har pratat om vad mobilen ska användas till och han/hon får ringa för si och så mycket varje månad. Det här tänker vi inte betala"
"Jag skickar ut detaljspecifikationen till er där allt som gjorts från mobilen är registrerat med exakt datum och tid. Kolla igenom den och är det något som inte stämmer så får ni återkomma och bestrida den så får vi undersöka om det har blivit något fel"
Föräldern avslutar inte sällan med att "vi ska minsann återkomma", "ja det här är ju verkligen inte rätt" eller "ja, det luktar ju lurt lång väg"
Dock ringer de aldrig tillbaka och bestrider fakturan.
Summa sumarum: Köp mobil med kontantkort till ungarna!

2) Mamma ringer in för sin sons räkning.
"Ja hej, jag ringer för min son som har lite svårt att komma i från (oftast ligger medelåldern för dessa söner runt 30 år) han vill säga upp sitt abonnemang.
"Då måste han själv ringa in och säga upp det eftersom han är ägare till abonnemanget"
"Men han har sååååå svårt att komma ifrån, han jobbar förstår du. Jag lovade att hjälpa honom med det här"
"Vi har öppet dygnet runt hela året så någongång måste han väl ha tid. Du får tyvärr inte säga upp hans abonnemang."
Brukar oftast avsluta med lite "suck och stön".
Summa sumarum: Hur fan ska de där killarna klara sig själv någonsin?

3) De jobbiga tonåringarna.
"Asså min mobil funkar'nte", "A tja, eh ja vill inte ha min mobil längre", Ja' kan typ inte skicka sms sen två timmar tillbaka och jag måste verkligen använda min mobil", "Min Nokia är liksom helt död"
Standardsvar är oftast:
"Provat att starta om mobilen?"
"Laddat den på länge?"
"Säga upp abonnemanget? Tyvärr du har skrivit på ett avtal där du bundit upp dig X månader. Du har ett ansvar att läsa igenom avtalet innan du skriver under" [Funkar alltid]
Summa sumarum: För de unga är det oftast viktigare att han en snygg mobil att flasha inför kompisarna med. Resten tänker de inte så mkt på. Kids: Read the papers!

4) De med egna idéer/Stammisarna.
"Hej, fungerar min telefon på Nya Zeeland? Inte? Ni har inget avtal med någon operatör där?
Nähä, men ni kanske kan öppna upp min telefon på nåt sätt när jag är där nere?"
"Hej det är XX igen, när ska ni bygga mast där jag bor?"
[Man kollar loggen i systemet och ser att personen i fråga ringde in senast dagen innan.]
"Jag undrar om kontantkorten ska bytas ut"
"Hej det är jag, var det dig jag pratade med nyss?"
"Hej, jag undrar om det finns någon att tala med om man har lite förslag på förändringa i företaget"
Summa sumarum: Alla talar om Er!

5) De icke så glada.
"Hej nu är det femte gången idag jag ringer till er och jag har blivit runtkoppplad hela tiden. Nu hoppas jag att du hjälper mig"
(Oftast så har personen valt fel i menyvalet han/hon kommer till i början så man måste ändå lite pinsamt säga att de har valt fel och att de ska till en annan avdelning. Sådär populärt)
"Jag vill tala med en chef, på EN gång!"
"Nu har det blivit fel igen på min faktura. Det här är nog någonting intressant för Sverker på Plus"
Summa sumarum: Ni får vara arga. Men jag som svarar är inte den som orsakat felet. Tagga ner, jag är ingen stenmur som tål svordommar och annat skit hur mycket som helst.

Man tröttnar på kundtjänstjobb ganska snabbt.

2 Comments:

At 1:08 em, Anonymous Anonym said...

HAHA!!

Jag vet vad du snackar om...

Jobbar på pensionsförsäkringar nu, i receptionen.

Alla gamlingar börjar med att rabbla upp sitt personnummer, de hör ingenting och är sura...

Håll ut, du har väl lite semester snart..

Vill hänga snyggt med dig väldigt snart. KRAMAR/märta

 
At 10:11 em, Anonymous Anonym said...

Your website has a useful information for beginners like me.
»

 

Skicka en kommentar

<< Home